Vesti iz Srbije

Medijski sajtovi i njihovi dvojnici!

Najmanje tri srpska lokalna medija napadnuta su lažnim veb stranicama sa verovartnim ciljem da naruše poverenje u medije i njihove prihode, budući da su osvanuli „mediji“ sa gotovo istim imenom. Tako je pandan Južnim vestima portal Juznevesti.info, OzonPress je dobio „dvojnika“ u vidu sajta OzonPress.rs, dok kolubarske.rs imaju dvojnika u portalu kolubarski.info, pišu Reporteri bez granica (RSF).

Osim što neprestano dobajaju internet i pretnje uživo koje ponekad dolaze i od predstavnika vladajuće stranke i što bivaju napadnuti u tabloidima, nezavisni mediji u Srbiji sada su na meti na potpuno novi način: registrovanjem svojih digitalnih dvojnika.

Od pre godinu dana, neki od najpouzdanijih lokalnih sajtova, Južne vesti, OzonPress i Kolubarske, napadnuti su od svojih „blizanaca“, veb stranica koje delimično plagiraju medije. Trenutno najmanje tri internet stranice imaju isti naziv, logotip i šemu boja, kao i stvarne nezavisne prodajne lokacije. Oni prvenstveno objavljuju vesti koje je objavila vladajuća Srpska napredna stranka predsednika Aleksandra Vučića, i to sa verovatnim ciljem da zbune čitaoce i oglašivače, a time naruše poverenje u medije.

Uvrede i fotomontaže

U najmanje dva slučaja poslužili su kao platforma za užasne napade na žene glavne urednice objavljujući lažne vesti i fotomontaže koje štete reputaciji.

Na primer, glavna urednica Južnih vesti Gordana Bjeletić predmet je najmanje tri članka u kojima je napadana, a svi oni su istaknuti na naslovnoj strani lažnog portala. Postovi, svi objavljeni ove godine sadrže pogrdni naziv glavnog urednika i citiraju „neimenovane izvore bliske Gordanu Bjeletić“, time insinuirajući da je izveštavanje o stvarnim Južnim vestima motivisano željom da se diskredituje vladajuća stranka u zamenu za „novac“. Dve od tri objave propraćene su fotomontažama koje sugerišu da je Bjeletić bliska sa Draganom Đilasom, liderom Stranke slobode i pravde.

Lažni portal kolubarski.info objavio je najmanje devet članaka koje napadaju glavnu urednicu Kolubarskih Dariju Ranković, od kojih je šest „sa nepoštovanjem“. Poslednji štetni post je iz 2019. godine, međutim svi oni su i dalje vidljivi na lažnom portalu. Zovu je „medijski lešinar“, takozvani novinar“ i „nezadovoljna žena“, a priče se pišu pod naslovima poput „Darija Ranković, lažljivac godine iz Valjeva“ i „Darija Ranković, iskusni novinar ili iskusni manipulator“.

Kada je reč o Južnim vestima, ova redakcija je godinama trpela uznemiravanje, uključujući tu i bezbrojne poreske provere i pretnje smrću, a sada se prešlo u virtualno područje: „blizanac“ se, prema izvorima blsikim izvornom mediju, prijavio za dobijanje sredstava ne otkrivajući pritom da to nisu prave Južne vesti.

Linkovi ka vladajućoj stranci

Vlasnici internet stranica nisu ni pokušali da sakriju identitet. Naprotiv, sve tri stranice dele isti telefonski broj koji otvoreno prikazuju. Istraga Južnih vesti potvrđena je istraživačkim člankom koji je objavila raskrinkavanje sa sedištem u Beogradu, te nezavisnom forenzičkom studijom, otkrila je da iza lažnih veb stranica stoje dva čoveka – Zoran Majdak i Marko Aćimović. A Aćimović je zapravo vlasnik sve tri lažne veb stranice preko svoje firme Info 24 Media, dok je Majdak naveden kao ključna osoba u broju medija koje Info 24 Media poseduje.

Prema bazi podataka „Kesformisanje“ koja prati javni novac dodeljen medijima, mediji u vlasništvu Info 24 Media dobili su 13.000 evra u 2018. i 2019. godini.

Prema medijskim izveštajima iz 2012. godine, i Aćimović i Majdak su uhapšeni jer su bili deo sumnjivog medijskog posla koji je uključivao vođenje „šeme tekstualnih poruka“ i „lažnih radio kvizova“, uključujući upravljanje piratskom radio stanicom, putem koje je „nestalo“ oko 32 miliona evra.

Lažna internet stranica OzonPress nedavno je objavila saopštenje koje je potpisao Zoran Majdak, a u kom se on izjašnjava kao član vladajuće stranke. Osim toga, u nekim slučajevima Majdak i Aćimović kupovali su medijske kuće za medijskog mogula koji je podržavao vladajuću stranku, Radoicu Milosavljevića, prema istrazi Cenzolovke. Još jedan čovek koji je blisko povezan sa Aćimovićem i Majdakom je Ivica Golubović, vlasnik TV Sat Communication, agencije koja je registrant internet stranice Južne vesti.

Nemoćni sudovi

Južne Vesti, najveće među tri napadnuta medija i sa najvećim resursima, istovremeno su pokrenule nekoliko pravnih postupaka.

Mediji su podneli krivičnu prijavu u kojoj se navodi da su ljudi koji se nalaze iza lažne stranice koristili oznaku gotovo identičnu oznaci Južnih vesti, uključujući logotip i naziv, dok su pružali identične usluge onima koje nudi izvorna prodajna kuća, što je prekršaj koji se inače sankcioniše prema Krivičnom zakonu Srbije.

S obzirom na činjenicu da je vlasništvo lažnog portala Južne Vesti namerno skriveno putem usluga Ascia, firme koja osigurava anonimnost pravog registra, stvarne Južne Vesti zvanično su se žalile domaćinu u Srbiji, navodeći kao razlog plagijat. Tražili su da se otkrije identitet pravog vlasnika. Firma domaćin se obavezala, ali pokazalo se da ti podaci nisu dovoljni za sudove u Srbiji.

Kad su u tužbi stvarne Južne vesti tužile svog „blizanca“ zbog povrede zaštitnog znaka, mediji su od suda zatražili izricanje privremene mere zaustavljanja neovlašćene upotrebe oznake na ovoj stranici i njenom internet domenu sa gotovo identičnim imenom (razlika je u .com naspram .info). Međutim, sud to nije mogao da uradi jer su ljudi iza lažne internet stranice promenili ime registratora u registraciji domena – u novu firmu koja nije bila deo zakona, što je praksa koja u teoriji može da traje zauvek.

Napadi su još više zabrinjavajući što se sva tri medija nalaze u svojim regionima među samo nekoliko izvora nezavisnog novinarstva. Kako se napadi nastavljaju, a vlasti ne reaguju, novinari nezavisnih medija sve su izloženiji napadima. Nadaju se da će upozorenje međunarodne zajednice o njihovim teškoćama rezultirati pritiskom na nadležna tela u Srbiji, te da će oni početi da ih štite.

Click to comment

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Najnovije vesti

To Top